Wybór i wymiana oleju silnikowego

Podstawową rolą oleju silnikowego jest smarowanie jednostki napędowej, co bezpośrednio przekłada się przede wszystkim na jej trwałość. Praca w naprawdę trudnych warunkach powoduje dość szybkie zużycie: ciecz miesza się z mikroskopijnymi cząsteczkami metalu czy powstającą w procesie spalania sadzą – tracąc swoje właściwości wraz z przebiegiem i upływem czasu.

Producenci zalecają coraz dłuższe przerwy między wymianami oleju – przekraczające nawet 30 tysięcy kilometrów czy dwa lata. To efektowny zabieg marketingowy, a także owoc stosowania nowoczesnych technologii, jak długowieczne oleje odpowiadające wymaganiom LongLife. Pamiętajmy jednak o dwóch rzeczach. Po pierwsze, przebieg czy upływ czasu to co prawda bardzo sztywne kryteria, ale nie uwzględniają stylu eksploatacji i są zaleceniem dość ogólnym. Po drugie, lepiej zmieniać olej częściej i zapewnić silnikowi higieniczne warunki pracy, niż później zmagać się z różnymi kosztownymi problemami.

Jak często zmieniać olej?

„Należy wymieniać olej raz w roku lub co około 20 tysięcy kilometrów, oczywiście o ile producent nie zaleca krótszych interwałów” – radzi Tomasz Ostrowski, ekspert Ucando.pl. Należy pamiętać o czynnikach, które przyspieszają zużycie. Jeśli jeździmy sportowo i dynamicznie, obciążamy silnik w inny sposób (na przykład ciągnąc przyczepę w długie podróże), często wykonujemy krótkie przejazdy na zimnym silniku albo regularnie poruszamy się po polnych, zapylonych drogach, to warto skrócić przebieg między wymianami do 10 tysięcy kilometrów.

Wpływ na trwałość oleju mają także rozwiązania zastosowane w samochodzie. Przykładowo, zasilanie gazem LPG przyspiesza zużycie i generalnie zaleca się skracanie planowanych odstępów między wymianami o jedną czwartą.

Jaki rodzaj oleju wybrać?

Na rynku dostępne są trzy rodzaje: mineralny, półsyntetyczny i syntetyczny. Ten pierwszy odchodzi już do lamusa i może być polecany tylko do starszych samochodów, w których nowoczesny olej syntetyczny może wypłukać wszystkie osady i w skrajnych przypadkach doprowadzić do rozszczelnienia silnika. Olej półsyntetyczny jest dobrym kompromisem między ceną i jakością, natomiast syntetyczny oferuje najlepsze właściwości smarne.

To jasne, że przy niskich obciążeniach jednostki napędowej można poprzestać na budżetowym wyborze, natomiast silniki z natury mocno wysilone lub poddawane większym obciążeniom przez kierowcę będą wymagały oleju syntetycznego, o najlepszych właściwościach.

Diesel czy benzyna?

Obecnie nie ma to już żadnego znaczenia. Nie ma na rynku oleju dedykowanego wyłącznie do silników wysokoprężnych, podobnie jak nie ma odpowiednika tylko do jednostek benzynowych. Należy jednak zwrócić uwagę na obecność filtra cząstek stałych – wówczas potrzebny jest olej typu „low SAPS”, czyli niskopopiołowy. Oznaczone one są symbolami od C1 do C4, a ich właściwości chronią filtr cząstek stałych przed zatkaniem cząsteczkami popiołu.

Istotna jest także kwestia eksploatacji w trybie LongLife: jeśli decydujemy się na rzadszą wymianę oleju, to trzeba dobrać odpowiednią jakość produktu. Turbodoładowanie, wtrysk common rail, pompowtryskiwacze czy inne rozwiązania techniczne też mają wpływ na zalecany rodzaj oleju. Najlepiej poradzić się instrukcji obsługi lub poszukać wytycznych producenta samochodu.

„Specyfikacje producentów aut uwzględniają kluczowe normy związane z właściwą pracą podzespołów silnika i należy zwrócić szczególną uwagę na to, by olej był dobierany zgodnie z tymi wymaganiami” – podkreśla Tomasz Ostrowski.

Lepkość i jakość

Oznaczenia poszczególnych rodzajów oleju tylko na pierwszy rzut oka są tajemniczym szyfrem. Kody dwuliterowe informują o klasie: pierwsza określa rodzaj silnika (S dla benzynowych, C dla wysokoprężnych), a druga jakość – im dalsza litera alfabetu, tym klasa lepsza. Przykładowo olej SM CH spełnia nowsze normy niż SD CF.

Oznaczenia liczbowe z literą w pośrodku to z kolei lepkość oleju. Pierwsza liczba określa lepkość w niskich temperaturach (od 0 do 15) – im niższa, tym lepsze smarowanie na mrozie. Druga określa lepkość w temperaturze 100 stopni Celsjusza (od 20 do 60) – im wyższa, tym lepsze smarowanie przy dużym obciążeniu. Przykładowo olej o charakterystyce 0W-40 jest skuteczny w ekstremalnie zimowych warunkach, a także zapewnia skuteczne smarowanie w wysokich temperaturach pracy.

Zakup i wymiana

„Warto pamiętać o kupowaniu oleju z pewnego źródła, bo portale aukcyjne i ogłoszeniowe są pełne podrabianych olejów wlewanych w markowe opakowania i taki zakup wiąże się ze sporym ryzykiem. Pozorna oszczędność może skończyć się poważnymi kłopotami” – ostrzega Tomasz Ostrowski. – „Olej wymieniamy zawsze wraz z filtrem. Najlepiej zlecić to w warsztacie, chociaż można wykonać to na własną rękę, w garażu. Wówczas trzeba pamiętać o oddaniu zużytego oleju do warsztatu lub Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, który odpady niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej ma obowiązek przyjąć nieodpłatnie. Jeśli chcemy przeprowadzić naprawdę porządną wymianę, to zaleca się przy okazji wymianę korka spustowego i uszczelki. Koszt jest niewielki, a taka operacja pomaga zabezpieczyć się przed kosztownym wyciekiem”.

Instrukcja samodzielnej wymiany oleju silnikowego – już wkrótce na naszym blogu! Już dziś nowy olej możesz zamówić w sklepie Ucando.

Posted by Daniel Holuk

One Comment

  1. Ja zawsze wymieniam tak, jak mechanik napisał na tej małej karteczce. U mnie to jest przeważnie 10tyś kilometrów, lub mniej więcej równy rok od wymiany.

    Odpowiedz

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *