Często zdarza się, że po wymianie oleju silnikowego w fabrycznym pojemniku pozostaje pewna ilość cieczy. Czy i jak długo można przechowywać taki zapas? Generalnie trzymamy się zasady mówiącej, że okres przydatności oleju w otwartym opakowaniu wynosi mniej więcej tyle, ile żywotność oleju w silniku do kolejnej wymiany – czyli od roku do maksymalnie dwóch lat (oczywiście w zależności od przebiegu, stylu eksploatacji oraz wytycznych producenta). Można zatem wykorzystywać taki zapas do ewentualnych „dolewek”.

Należy pamiętać o przechowywaniu napoczętego opakowania w odpowiednich warunkach: suchych, bez nasłonecznienia, w temperaturze zbliżonej do pokojowej. Niezłym rozwiązaniem jest piwnica, ale już nieogrzewany garaż wolnostojący odpada zimą – podobnie jak wożenie oleju w bagażniku. Pojemnik musi być oczywiście szczelnie zamknięty, by do wewnątrz nie dostały się żadne zanieczyszczenia czy wilgoć.

Jeśli chodzi o fabrycznie zamknięte opakowania z olejem, to nie należy przechowywać ich dłużej niż pięć lat od podanej na etykiecie daty rozlania. W przypadku pojemników metalowych, w których olej wchodzi w reakcję ze ściankami i możliwa jest korozja, ten okres jest znacznie krótszy i wynosi generalnie półtora roku. Warto sprawdzić, czy producent nie podaje terminu przechowywania na opakowaniu.

Posted by Katarzyna Piotrowska

One Comment

  1. No przyznam szczerze że zaskoczył mnie ten wpis… nie wiedziałem że otwarty olej w butelce tez ma okres przydatności do użycia.

    Odpowiedz

Dodaj odpowiedź