Wiecie, że w tegorocznej walce dwóch potęg Formuły 1 spory wpływ na porażkę Sebastiana Vettela z Lewisem Hamiltonem miała awaria świecy zapłonowej w silniku niemieckiego kierowcy? Ferrari i Mercedes wydają po kilkaset tysięcy dolarów rocznie na swoje wyścigowe maszyny, a w decydującej fazie sezonu Vettela zawiodła świeca warta… 60 euro. Dobra wiadomość jest taka, że komplet świec do drogowego samochodu jest znacznie tańszy, a do tego wymianę można przeprowadzić samodzielnie. Podpowiadamy, jak się za to zabrać.

Kiedy pomyśleć o wymianie?

Nierówna praca silnika, kłopoty z rozruchem, spadki mocy, pogarszające się zużycie paliwa – to oznaki mogące świadczyć o konieczności wymiany świec. Ważne: od razu całego kompletu, nawet nie rozważajmy wymiany pojedynczych sztuk. Nie ma uniwersalnych wytycznych jeśli chodzi o częstotliwości takiego zabiegu.

„W zależności od silnika i producenta, wymianę zaleca się w przedziale od 20 do 100 tysięcy kilometrów, ale warto wziąć pod uwagę, że obecnie, w coraz bardziej zaawansowanych technologicznie silnikach, sprawna świeca jest ważniejsza niż kiedyś” – radzi Tomasz Ostrowski, ekspert Ucando.pl. – „Przy stosunkowo niskim koszcie świec oraz samej wymiany warto wymieniać je razem z filtrami (co roku lub co 20 tysięcy kilometrów), ale oczywiście zawsze należy zweryfikować zalecaną częstotliwość z instrukcją producenta samochodu i w razie wątpliwości – do tejże instrukcji się stosować”.

Samodzielnie czy w warsztacie?

Wymianę świec zapłonowych można przeprowadzić we własnym zakresie. Poza cierpliwością i pewną wprawą będzie potrzebny odpowiedni klucz do świec – nasadowy, z ułatwiającym dostęp do świec uchwytem – a w prawidłowym dokręceniu nowego kompletu pomoże klucz dynamometryczny.

„Łatwość i szybkość wymiany świec zależą od konstrukcji danego silnika” – podkreśla Tomasz Ostrowski. – „Niektóre, nawet nowoczesne jednostki mają łatwo dostępne świece (zazwyczaj wystarczy demontaż plastikowej osłony silnika), inne wymagają zdemontowania kilku elementów osprzętu. Należy zastosować specjalny klucz nasadowy o rozmiarze dobranym do rozmiaru świecy, czyli do miejsca na korpusie, w którym występuje zintegrowany ze świecą element podobny do nakrętki. Trzeba zachować uwagę, bo często zdarzają się świece, które wyjątkowo trudno odkręcić. Ma to związek z pracą w wysokich temperaturach, co z kolei może sprzyjać zapieczeniu się świecy w jej gnieździe. W przypadku takiego problemu lepiej udać się do warsztatu. Nie warto ryzykować ukręcenia świecy, gdyż wykręcenie tego, co z niej zostanie, kosztuje zazwyczaj o wiele więcej niż fachowa usługa ich wymiany”.

Świece zapłonowe

Co sprawdzić przed zakupem?

Nie ma świec uniwersalnych. Przy zakupie należy odpowiednio dobrać średnicę gwintu i dopasować tzw. ciepłotę świecy, czyli zakres temperatury pracy. Świece „zimne” lepiej odprowadzają ciepło i przeznaczone są do bardziej wysilonych jednostek napędowych, pracujących pod większym obciążeniem. Trzeba pamiętać, że każdy producent stosuje inne oznaczenia swoich modeli.

Kwestią drugorzędną są rozwiązania stosowane przez producentów w celu podniesienia żywotności świec. Każdy użytkownik musi sobie już sam odpowiedzieć na pytanie, czy warto dopłacić za technologię w rodzaju bardziej egzotycznych metali (platyna, iryd) albo inne rozwiązania w obrębie elektrod (większa ich liczba, inne kształty).

Wymiana

Do pracy należy przystąpić przy całkowicie zimnym silniku. Przed wykręceniem świec trzeba oczyścić ich okolice: nic nie może dostać się przez gniazdo świecy do wnętrza jednostki napędowej. Odłączanie od reszty układu zapłonowego zależy od rozwiązania zastosowanego w danym modelu samochodu. Jeśli do każdej świecy prowadzi osobny przewód, warto wymieniać je po kolei, by w stu procentach zabezpieczyć się przed przypadkową zamianą przewodów.

Podkreślamy: po wykręceniu starych i przed wkręceniem nowych świec należy zwrócić uwagę na to, by żadne zanieczyszczenia nie dostały się przez ich gniazda do środka cylindra. Trzeba też ostrożnie obchodzić się z nową świecą: jej upuszczenie może skończyć się nie tylko łatwo dostrzegalnym pęknięciem, ale też na przykład wygięciem elektrod(y). Przy właściwym dokręceniu pomoże klucz dynamometryczny: zbyt mocne dokręcenie kończy się rzecz jasna uszkodzeniem mechanicznym świecy.

Warto poświęcić chwilę uwagi starym świecom. Takie sygnały, jak zabrudzenie olejem, ślady przepalenia, stopienie czy nadtopienie elektrod powinny skłonić do sprawdzenia stanu jednostki napędowej, prawidłowego doboru świecy (temperatura pracy) czy jakości stosowanego oleju silnikowego oraz paliwa. Niepokojące objawy warto skonsultować z doświadczonym mechanikiem.

Użytkownicy samochodów zasilanych gazem powinni zakładać, że w ich przypadku wymiany świec należy dokonywać dwa razy częściej, a większą uwagę na pracę i stan układu zapłonowego powinno się zwrócić także w przypadku aut z systemem typu „start & stop” oraz z mniej typowymi rozwiązaniami w rodzaju dwóch świec na jeden cylinder.

Opublikował/a Maciej Gortat

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s