Zamazana przednia szyba to po pierwsze nic przyjemnego, a po drugie – i nawet ważniejsze – poważne zagrożenie. Dobra widoczność jest podstawą bezpiecznej jazdy. Przygotowania do zimy to świetna okazja do sprawdzenia, czy pióra wycieraczek nie wymagają wymiany. Nie jest to ani szczególnie kosztowne, ani trudne.

Kiedy pomyśleć o wymianie?

Niedokładna zbieranie wody czy brudu, pozostające na szybie smugi, piszczenie czy przeskakiwanie po czyszczonej powierzchni – nie mówiąc już o widocznych ubytkach gumy – jeśli dostrzegasz takie oznaki, to warto zabrać się za poszukiwanie nowych piór. Nie warto odkładać tego na później, bo przewrotny los na pewno zadba o to, by w naprawdę trudnych warunkach atmosferycznych skuteczność zużytych wycieraczek gwałtownie się pogorszyła.

Co sprawdzić przed zakupem?

W sprzedaży mamy trzy typy wycieraczek: klasyczne szkieletowe (z widocznymi elementami konstrukcji metalowej dociskającej gumowe pióro do szyby, bezszkieletowe (niemal cała wycieraczka jest wykonana po prostu z gumy) oraz hybrydowe, czyli połączenie tych technologii (tu szczególnie polecamy produkty firmy DENSO)” – mówi Tomasz Ostrowski, ekspert Ucando.pl. – „Przy doborze należy zwrócić uwagę na rodzaj zaczepu oraz długość, mierzoną według pióra, czyli części gumowej pracującej na szybie. Dopiero po znalezieniu wycieraczek pasujących do tych parametrów wybieramy spośród dostępnych typów samej wycieraczki. Wymianę łatwo przeprowadzić samodzielnie, oczywiście po zapoznaniu się z instrukcją na opakowaniu wycieraczek lub z instrukcją obsługi samochodu”.

Trzeba pamiętać, by zmierzyć oba pióra, bo w wielu samochodach lewe, oczyszczające szybę przed kierowcą, jest dłuższe od prawego. Oczywiście jeśli zaczep jest prawidłowy, to nie ma żadnych przeszkód technicznych przed zamontowaniem wycieraczek o źle dobranej długości. Tyle, że zbyt krótkie nie zapewnią odpowiedniego pola widzenia, a zbyt długie będą zawadzały o uszczelkę szyby.

Wymiana

Rzut oka do instrukcji obsługi wystarcza, by zorientować się w sposobie mocowania piór. Zdjęcie starych i założenie nowych to kwestia kilku minut, ale trzeba pamiętać o jednej ważnej rzeczy (poza dopilnowaniem stron w przypadku piór o nierównej długości). Należy uważać, by pozbawione pióra ramię wycieraczki nie opadło przypadkiem na szybę. Po co ryzykować pęknięcie?

W przypadku niektórych samochodów, w których wycieraczki w położeniu spoczynkowym chowają się pod krawędzią maski lub w słupkach A, trzeba rzecz jasna skorzystać ze specjalnego trybu serwisowego – znów pomocna będzie instrukcja obsługi danego auta.

Podsumowując: pamiętajcie o kontroli piór, nie bagatelizujcie najmniejszych oznak niedokładnej pracy wycieraczek. Z drugiej strony nie warto nadmiernie przejmować się wytycznymi odnośnie żywotności i sugerowanej częstotliwości wymiany piór. Najważniejszy jest stan faktyczny i skuteczność ich pracy.

Opublikował/a Maciej Gortat

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s