Terenowa legenda obchodzi właśnie 77. urodziny urodziny. W połowie listopada 1940 roku na drogi (a raczej bezdroża) wyjechał pierwszy prototyp Jeepa Willysa. Samochód, dla którego przeszkody właściwie nie istnieją, narodził się oczywiście z potrzeb wojskowych. Opracowany przez firmę Bantam projekt produkowały dwie firmy: Willys (Willys MB) i Ford (Ford GPW). Ogółem podczas drugiej wojny światowej powstało ponad 630 tysięcy tych pojazdów. Po wojnie na podstawie oryginalnego, wojskowego auta powstała pierwsza seria cywilnych Jeepów, oznaczonych symbolem CJ.

Pochodzenie nazwy, która do dziś utożsamiana jest z wszędobylską, czteronapędową terenówką, nie jest do końca jasne. Najprawdopodobniej wykorzystano słowo jeep, którym mechanicy w amerykańskiej armii nazywali niesprawdzone, nieprzetestowane jeszcze maszyny. Innym wytłumaczeniem jest fonetyczne rozwinięcie skrótu GP – General Purpose (ogólnego przeznaczenia) lub Government Purpose (dla celów rządowych). Trzecia teoria to nawiązanie do postaci Eugene the Jeep – towarzysza przygód marynarza Popeye’a, który potrafił wybrnąć z każdej, nawet najgorszej sytuacji. Podobnie jak prawdziwy Jeep z niemal każdej terenowej pułapki.

Opublikował/a Tomasz Ostrowski

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s